Polecamy książkę

zmierzch tudorow

Sephora Beauty Lab

SEPHORA BL

Kalendarium

May 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Żeglarstwo

Siła wiatru - Skala Beauforta

Beaufort_scale_12
Skala Beauforta
służy do opisywania intensywności wiatru, opartego głównie na stanie morza i rodzaju fal.


Zasadniczą jej cechą jest możliwość oceny siły wiatru na podstawie obserwacji powierzchni morza lub obiektów na lądzie, nie są więc potrzebne do tego przyrządy pomiarowe. Należy pamiętać, że rodzaj fali i użyta do jej określenia wysokość odnosi się do stanu na pełnym morzu.
Znając prędkość wiatru w węzłach z dość dokładnym przybliżeniem możemy określić stopień skali Beauforta korzystając z wzoru: (działa w przedziale 3-10B)

wzor


Francis Beaufort, irlandzki hydrograf, oficer floty brytyjskiej, utworzył skalę w 1806. Początkowo skala nie określała prędkości wiatru lecz wymieniała ilościowe cechy od 0 do 12 określające sposoby w jaki powinny pływać żaglowce - od wystarczające, aby mieć sterowność do takiego, przy którym "płótna" nie mogą wytrzymać. Skala stała się standardową w zapisach dzienników okrętowych floty królewskiej w końcu lat 1830.

Czytaj więcej...

Znaki kardynalne IALA


Znaki kardynalne - oznakowanie IALA.

cardinalOznakowanie kardynalne jest takie same na całej kuli ziemskiej. Polega na ustawieniu jednego, lub więcej, z czterech znaków kardynalnych. Wskazują one w którym z gównych kierunków od znaku znajduje się żeglowna woda. Główne kierunki to N -North (północ), E-East (wschód), S-South (południe), W-West zachód). Nazwa znaku (N, E, S, W) wskazuje, z której strony należy go ominąć. Znaki te mogą mieć kształt drążkowy i kolumienkowy, jak na poniższym rysunku. Sposób oznakowania kardynalnego można łatwo zapamiętać metodą skojarzeń (przykłady na rysunku). Znaki kardynalne nie muszą być ustawione ze wszystkich stron przeszkody, najczęściej ustawia się tylko jeden znak od strony z której istnieje największe prawdopodobieństwo pojawienia się statku np. od strony szlaku żeglownego.

Czytaj więcej...

Historia Regat Żeglarskich

humboldt danmark fot. sail training international zrodlo um gdyni

Regaty żeglarskie to wyścigi co najmniej dwóch jachtów żaglowych. Celem regat jest ustalenie pierwszeństwa przebycia trasy, pod warunkiem przestrzegania przepisów regatowych określonych przez organizatora w instrukcji żeglugi.

Regaty mogą składać się z jednego lub kilku wyścigów. Suma punktów uzyskanych w tych wyścigach decyduje o ostatecznym miejscu w regatach. Historia regat żeglarskich została zapoczątkowana

Czytaj więcej...

Choroba morska

Choroba morska to rodzaj choroby lokomocyjnej wywoływanej przez zaburzenia równowagi, nagłe ruchy ciała. Ma ją co piąta osoba podróżująca po świecie. Każdy może na nią chorować, nie zależy to od wieku ani stanu zdrowia. Najczęściej spotyka się ją u osób młodych i dzieci, jednak podatność na nią zależy tylko i wyłącznie od indywidualnych predyspozycji.

Choroba lokomocyjna jest rodzajem chwilowej niedyspozycji mózgu – dokładnie zaburzeniem narządu równowagi. Trwa dosyć krótko i nie jest groźna dla zdrowia człowieka. Przy większości środków lokomocyjnych objawy są takie same: nadmierne pocenie się, mdłości, złe samopoczucie, uporczywe przełykanie śliny, senność, osłabienie, zawroty oraz bóle głowy i wymioty. Chorobę tą wywołuje ruch tj. kołysanie, przyśpieszania, wzloty w górę itp. Następują wtedy zakłócenia pracy narządów równowagi, błędnika znajdującego się w uchu wewnętrznym, połączonego z ośrodkiem wymiotnym w mózgu.

Czytaj więcej...

Historia Żeglarstwa w Polsce


zagle2

Żeglarstwo, nazywane jachtingiem było praktykowane już w starożytności jako środek transportu. W formie nowoczesnej jachting powstał w Holandii, a samo słowo wydaje się, że przyszło od "jaght" lub "jaght ship", lekki, prawie morski statek.

Czytaj więcej...

© 2009-2014 Wypoczynet.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projektowanie stron internetowych netsites.pl
Opublikowane na stronach Wypoczynet.pl informacje oraz ceny nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.