Polecamy książkę

zmierzch tudorow

Sephora Beauty Lab

SEPHORA BL

Kalendarium

June 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Wraki na Bałtyku


wraki

Nazwa Lokalizacja Głęb Opis
"Abille"

Bałtyk  
N 54 35' 38,7'' 
E 18 47' 27,7''

48 m

Wrak leży nieopodal wejścia do portu Hel, na głębokości 47-48m. Statek był drewnianym holownikiem prawdopodobnie z początku XXw. Do niedawna przypuszczano, że jest to wrak Holenderskiego holownika Abilla który zatonął w 1936r, jednak najprawdopodobniej był to okręt niemiecki lub statek używany przez wojsko (na wraku można zobaczyć hełm niemiecki z I wojny światowej z bolcami i kilka skórzanych wnętrz od hełmów).


 

"Arngast" Bałtyk   
N 54 50' 8'' 
E 18 28' 9''
22 m data zatonięcia styczeń 1920
długość całkowita 29 m; szerokość na owrężu 6,08 m; zanurzenie 2,5 m; pojemność rejestrowa 195 BRT
"Bengt Sture" Bałtyk
55 2,41’ N
17 39,38’ E
39 m

Statek towarowy o napędzie mechanicznym, wyposażony w maszynę parową. Wybudowano go w stoczni Unterweser w Lehe. Ten szwedzki parowiec został storpedowany przez radziecką łódź podwodną SC-406. Siedem osób załogi parowca zostało podjętych przez Rosjan. Ludzie Ci "znikneli" w ZSRR. Zatopienie miało miejsce podczas rejsu z Gdańska do Oxelosundu. Atak miał miejsce o godzinie 23.19 i o godzinie 00.00 29.10.1942 roku.

BN "Hel" Bałtyk
54°3534,0 N 
0184952,0 E
50,5 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
BN kuter Bałtyk
54°3656,0 N
018°5046,5 E
56,6 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
„Christa” Bałtyk
N 54' 5048,2'' 
E 018' 2856,4''
16,5 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
„Delfin” Bałtyk
54°3852,2 N
018°3611,2 E
21 m

Został zwodowany 10 października 1942 w stoczni Robert Jacob City Island w Nowym Jorku. Służył w Brytyjskiej Marynarce Wojennej jako BYMS-2211. W 1948 został zakupiony z brytyjskiego demobilu i przekazany Marynarce Wojennej, w której służył do 1957 roku. Został zatopiony na dnie Zatoki Puckiej.

GRAF ZEPPELIN Bałtyk
55° 31’ 03” N
18° 17’ 09” E
87 m

Lotniskowiec Graf Zeppelin - Okręt wojenny Kriegsmarine.
Jeden z czterech lotniskowców, które miały powstać w ramach programu rozbudowy floty nawodnej, bardziej znanej jako plan "Z". Z tej czwórki był jedynym, który był bliski ukończenia i wcielenia do służby. 24.04.1945 lekko uszkodzony przez artylerię polową okręt został zdobyty w przez wojska radzieckie, które następnie odholowały go do Świnoujścia. W  1947 roku postanowiono odesłać go do Leningradu z zamiarem wykorzystania do celów badawczych. Graf Zeppelin zatonął  17.08.1947 podczas holu na Morzu Bałtyckim.

"Franken" Bałtyk
54°3219,6 N
018°5758,9 E
67 m

Tankowiec o napędzie mechanicznym. Napędzany czterema silnikami spalinowymi Diesel po 9 cylindrów każdy. Wyposażony w dwie śruby o stałym skoku. Budowę rozpoczęto w 1937 roku, w stoczni Deutche Wrek Kiel, jednak statek nie został oddany do użytku przed wybuchem IIWŚ. Kadłub zwodowano 08.03.1939 roku. Po wybuchu wojny prace nad nim prowadzone były wolno i tylko wtedy gdy stocznia nie miała pilniejszych prac. W 1942 roku Franken został odholowany do stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze, gdzie został ukończony i wcielony do służby 17.03.1943 roku. Tankowiec operował tylko w rejonie morza Bałtyckiego m.in. jako zaopatrzeniowiec dla pancernika Prinz Eugen. Zaopatrywał dodatkowo jednostki torpedowe i trałowe. Zatopiony przez lotnictwo radzieckie 08.04.1945 roku niedaleko Helu.

Kanonierka Bałtyk
54°3528,7 N
018°4808,3 E
31 m

Trawler rybacki typu "Ostpreussen". Zbudowany w 1936 roku przez stocznie Seebeck w Wasermunde. Zmobilizowany w 1939 roku. 25.09.1939 przemianowany na UJ 112 i wcielony do służby jako ścigacz okrętów podwodnych. 01.10.1941 w związku z reorganizacją jednostek przemianowany na UJ 1102. W tym czasie pełni służbę w rejonie Norwegii. 11.04.1945 zatopiony przez samoloty radzieckie w okolicach Helu.

Kuter
rybacki 1
Bałtyk
N 54' 4055,8'' 
E 018' 3819,8''
15 m

Drewniany kuter rybacki spoczywa na niewielkiej głębokości na południowo-zachodnim kierunku od Jastarnii. Wrak leży na stępce i przechylony jest na prawą burtę.

Kuter
rybacki 2
Bałtyk
N 54' 4045,6'' 
E 018' 4012,0''
18 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
Kuter
rybacki 3
Bałtyk
54°4610,2 N
018°3829,2 E
23 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
Kuter
rybacki 4
Bałtyk
54°2334,0 N
019°0245,0 E
28 m

Kuter ZAG-5 został zbudowany w 1958 roku w Stoczni Rybackiej w Ustce, pierwotne oznaczenie KU -160ł. Kadłub drewniany. Kuter zatonął około 1981 roku w czasie sztormu z powodu przepełnionej ładowni. Potwierdziły to informacje zawarte we Wiadomościach Żeglarskich (WŻ 117/810) i w Polskim Rejestrze Statków. Kuter ZAG 5 należał do Stanisława Iwana, który zginął podczas katastrofy.

"Margarete" Bałtyk
54 48,263’ N
17 39,475’ E
15 m Statek towarowy o napędzie mechanicznym z centralnie umieszczoną maszyną parową. Został zatopiony przez brytyjski okręt podwodnym po uprzedniej ewakuacji załogi.
"Month Vernon" Bałtyk   
N 54 56' 54''
E 18 20' 12''
26,5 m

Statek towarowy o napędzie mechanicznym parowym. Zbudowany w 1900 przez Bergens MV, Norwegia jako Mount Vernon. Pierwszy armator: "Rederi O & A Irgens", Bergen. Nazwa: "Mount Vernon". 1922: Sprzedany do "Rederi Ab Vigor", Göteborg, Szwecja. Nowa nazwa: "Elisabet". 1929: Sprzedany do "Rederi Ab Westindia", Stockholm. Nowa nazwa: "Sverre Nergaard". 1946: Sprzedany do "Rederi Ab Eruths", Trelleborg. Nowa nazwa: "Sten Sture". 1947-01-26/27: Wczasie rejsu w Gdyni do Helsingborg zaginął z nieznanych przyczyn. 18 ludzi straciło życie. 1997 odnaleziony przez polskich nurków, którzy wydobyli dzwon okrętowy "MOUNT VERNON 1900 BERGEN".

Okręt Podwodny Bałtyk
54°3400,0 N
018°5249,6 E
67 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
"ORP Kujawiak" Bałtyk   
N 54 41' 36''
E 18 33' 30''
4 m

data zatonięcia grudzień 1966
Mały okręt podwodny typu M-XV, zbudowany w ZSRR, przekazany Polsce w maju 1955.
Kolejno nosił oznaczenie: M-104, P-104 i 305. Po skreśleniu ze stanu floty w 1966 został zatopiony na Rybitwiej Mieliźnie (Zatoka Pucka) jako poligon bombowy. Wrak leży na głębokości 5 m, a kiosk wystaje z wody. Kadłub jest dobrze zachowany i łatwy do zwiedzania, ale zwiedzanie wnętrza wymaga chociaż minimalnego przygotowania nurkowego.

"ORP Gryf" Bałtyk   
N 54 40' 25''
E 18 33' 46''
9 m

data zatonięcia 3 września 1939
Polski stawiacz min z okresu przed II wojną światową. Na początku wojny okręt flagowy polskiej Marynarki Wojennej. 29 listopada 1936 - wodowanie. Jako cel został mocno zniszczony między innymi pociskami z niemieckich pancerników i częściowo wydobyty w latach pięćdziesiątych.

"ORP Groźny" Bałtyk   
N 54 40' 33,2'' 
E 18 40' 53,8''
18 m

data zatonięcia 1955;
Groźny" dobrze znany przez nurków wrak zatoki gdańskiej i stosunkowo łatwy w eksploracji. Leży na stępce na głębokości 18 m zasypany mułem po linie wodną, brak prądów, brak sieci. Długość ok 50m. Często spotkać można miętusy. Najlepiej dostać się do niego łodzią  z Jastarni (2 km w linii prostej). Widoczność po ochłodzeniu się wody we wrześniu rewelacyjna: 8-10 m.

"ORP Wicher" Bałtyk   
N 54 36' 43'' 
E 18 46' 50''
21 m

data zatonięcia 3 września 1939
Był to pierwszy polski kontrtorpedowiec (niszczyciel). Został jako jedyny z polskich niszczycieli do obrony Wybrzeża, gdy - w ramach operacji "Pekin" - "Burza", "Błyskawica" i "Grom" odpłynęły 30 sierpnia 1939 roku do Wielkiej Brytanii. Od pierwszych godzin wojny był celem nalotów samolotów Luftwaffe. W dniu 1 września 1939 wziął udział w bitwie powietrzno-morskiej na wodach Zatoki Gdańskiej. 3 września nad ranem wraz z ORP "Gryf" uszkodził niemiecki niszczyciel Leeberecht Mass. Został zatopiony tego samego dnia około godz. 17.00 w porcie na Helu. Niemcy wrak podnieśli i początkowo mieli zamiar wyremontować i wcielić do Kriegsmarine jako "Seerose", ale ostatecznie zapadła inna decyzja i okręt osadzono na równej stępce w Zatoce Gdańskiej niedaleko portu na Helu, gdzie dotrwał do końca lat 50 XX w. służąc jako cel ćwiczebnych bombardowań lotniczych. Część wraku została rozebrana i wydobyta w 1963.

Parowiec Bałtyk
54°3523,3 N
018°5051,5 E
59 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
Pogłębiarka Bałtyk
54°4534,4 N
018°4249,0 E
37 m brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
"Solen" Bałtyk
54° 28’ 00" N 018° 42’ 00" E
16 m

Solen (pol. "Słońce") - szwedzki XVII-wieczny okręt - galeon, zatopiony podczas bitwy pod Oliwą.
Galeon "Solen" klasyfikowany był w Szwecji jako okręt średniej wielkości. Został zakupiony przez Szwedów w Holandii, po czym przebudowany na okręt wojenny i uzbrojony w Alvsborgu. Podczas wojny polsko-szwedzkiej "Solen" działał w składzie sił szwedzkich blokujących Zatokę Gdańską. kapitanem okrętu był Alexander Foratth. "Solen" z pozostałymi okrętami eskadry szwedzkiej uczestniczył w bitwie z flotą polską pod Oliwą 28 listopada 1627. Wzięty mylnie za okręt wiceadmiralski, "Solen" został zaatakowany i abordażowany przez polski mniejszy galeon "Wodnik". Podczas walki wręcz i ostrzeliwania z broni ręcznej, zginął m.in. kapitan Foratt. Kiedy walka zaczęła przybierać niekorzystny obrót dla Szwedów, szwedzki szyper wysadził "Solen" w powietrze, podpalając dziobową komorę prochową i powodując wybuch prochu i natychmiastowe zatonięcie okrętu.

"STEUBEN" Bałtyk
55°13’26” N
16°40’48” E
72 m

Statek o wyporności 14 666 BRT, długości 168 metrów, rozwijający prędkości do 15 węzłów zbudowany został w 1922 roku w szczecińskiej stoczni pod nazwą „MUNCHEN”. W 1931 roku zmieniono nazwę jednostki na „GENERAL VON STEUBEN” a 7 lat później skrócono ją do „STEUBEN”. Pod koniec II wojny światowej „STEUBEN” używany był jako transportowiec wojska i statek szpitalny. Dostarczał świeżo sformowane oddziały wojska z zachodnich portów w Niemczech do baz w rejonie Zatoki Gdańskiej, a w drogę powrotną zabierał rannych żołnierzy. W swój ostatni rejs wyruszył 9 lutego 1945 roku. Na wysokości Rozewia został wykryty przez sowiecki okręt podwodny S-13 dowodzony przez kmdr ppor. Aleksandra Marinesko, który 10 dni wcześniej zatopił „WILHELMA GUSTLOFFA”. O godz. 00:50 10 lutego 1945 roku „STEUBEN” został zaatakowany dwiema torpedami wystrzelonymi z S-13. Kilka minut wystarczyło, aby elegancki, czteropokładowy parowiec pasażerski poszedł na dno, zabierając ze sobą ponad 3000 ofiar. Uratowało się wg różnych źródeł od 300 do 600 osób.

"Stuttgart" Bałtyk
54° 33’332''N
18° 36’596''E
21 m

Statek pasażerski napędzany dwoma maszynami parowymi 3 cylindrowymi. Statek posiadał cztery kotły parowe. Zwodowany 31 lipca 1923 roku, a do służby w North German Lloyd został oddany 4 stycznia 1924 roku. 15 stycznia 1924 roku wypłyną w dziewiczą podróż na trasie Bremenhafen - Nowy Jork. W 1930 roku przeniesiony na linie Far East. W 1938 sprzedany do Deutsche Arbeitsfront (DAF) w Hamburgu. W maju 1939 roku wraz z Robert Ley, Wilhelm Gustloff, Sierra Cordoba, Der Deutsche, wraca z Hiszpanii, skąd zabrał Legion Kondor, do Niemiec. W sierpniu 1939 zaanektowany przez Kreigsmarine jako Lazarettschiffe "C" (statek szpitalny). W latach 1939-1943 służy jako statek szpitalny w Norwegii. W październiku 1943 roku zbombardowany podczas amerykańskiego nalotu na Gdynię. Trafiony bombą bardzo szybko staną w płomieniach wraz z rannymi na pokładzie. Przeżyła zaledwie garstka obecnych w tym czasie na pokładzie. Płonący statek wyprowadzono z portu i zatopiono wraz z ciałami poległych. Nie uznano tego ataku jako zbrodni wojennej gdyż w tym czasie Stuttgart był częściowo pokryty kamuflażem, choć w tym czasie nie był on uzbrojony a na pokładzie i burtach widniały znaki Czerwonego Krzyża.

"Svanhild"

Bałtyk   
54° 50’ 36,60" N 17° 40’ 30,10" E

22 m

Drobnicowiec o napędzie mechanicznym, jednopokładowy. Wodowanie 17.01.1919. Od 1926r. do 1940r. operuje głównie na linii Kopenhaga - Ameryka Północna. Od 1941r. do 1944r. obsługuje głównie Lulea/Oxelosund - Emden/Brema z rudą żelaza i z ładunkiem powrotnym do Danii węglem i kakao. W dniu 09.11.1944 na trasie Kopenhaga - Gdynia (Gotenhafen) zatonął po kolizji z S/S Fortuna of Bremen 513/93. Załogę uratowano.

(Ślązak) Okręt podwodny "Malutka" Bałtyk
54° 39’ 00" N
18° 38’ 00" E
30m

Wrak okrętu rosyjskiego typu M XV Malutka. Wrak jest w dobrym stanie, włazy otwarte, działo dziobowe zdemontowane, w okolicy dzioby leży zerwany, stalowy hol. W bezpośredniej bliskości wraku OP wykryto prawdopodobną konstrukcje hydrotechniczną, tj. zagłębienie w dnie w kształcie prostokąta, o wymiarach 160 metrów na 30 metrów, średnia głębokość około 6 metrów w stosunku do otaczającego dna. Kształt obiektu (prawie idealny prostokąt) oraz widoczny odkład urobku po obu stronach obiektu sugeruje jego sztuczne pochodzenie. Przeznaczenie obiektu - nieznane.

Tankowiec Bałtyk
54°4729,0 N
018°3832,0 E
30 m

Wrak popularnie zwany Tankowiec spoczywający na północ od Jastarni został zbudowany w sierpniu 1889 roku dla armatora Siemers. Zbiornikowiec został ochrzczony jako S/T Petersen. Statek napędzny był silnikiem parowym wyposażony w jedną śrubę. Wraz z wybuchem I wojny światowej wcielony został do floty U-bootów, pełniąc funkcje tankowca. Dnia 10 listopada 1915 roku zbiornikowiec wszedł na minę i zatonął. Przyczyną zatonięcia była eksplozja, która rozerwała statek na dwie części. Świadczą o tym pozostałości po wybuchu. Najbardzej atrakcyjna dla nurków jest część dziobowa z majestatycznym dziobem statku oraz wiszącą kotwicą. Kadłub statku został zniszczony, do dziś pozostały tylko wręgi, zbiorniki paliwa i dolna część kadłuba. Część rufowa zatonęła dalej i jest rzadko odwiedzana przez nurków. Wrak spoczywa na piasku i nie jest zamulony, przejrzystość wody często sięga ponad 10 metrów.

"Terra" Bałtyk
55° 08’09,60" N
17° 46’41,40" E
44 m

Zbiornikowiec o napędzie mechanicznym. Wyposażony w 16 zbiorników bez podwójnego dna i podwójnych burt. Zbudowany w 1935 r w stoczni Nobiskrug w Rendsburg. Służba w Kriegsmarine: 04 sierpień 1939 jako tankowiec pomocniczy w stoczni marynarki wojennej w Kiel. 21 sierpień 1939 jao tankowiec pomocniczy w Gdyni. Rok 1941 tankowiec dla 27 flotylli U-botów. 13 październik 1944 zatopiony przez dwie torpedy z radzieckiej łodzi podwodnej SS Lembit (S-4). Trafiony w prawą burtę w okolicy 20 metra mierzonego od pionu dziobowego.

Trałowiec "Munin" Bałtyk
54°3607,2 N
018°4725,1 E
42 m

Okręt wojenny "Munin" używany przez Reischmarine i Kreigsmarine. Okręt niemiecki klasy Hilfsminensuchboot, przebudowany z trawlera rybackiego. Zwodowany 22.03.1916. Hilfsminensuchboot Munin - przebudowany na okręt szkolny w 1938. Zatonął po kolizji 18.03.1945 jako Vs 304.

"Tzehoe" - cementowiec Bałtyk
54 54,375’ N
17 31,251’ E
n/z brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
"U 346" Bałtyk   
N 54 37' 38'' 
E 18 50' 40''
49 m

Zatonął 20 IX 1943 niedaleko półwyspu helskiego podczas ćwiczeń. Wypadek przeżyło sześciu marynarzy, 37 zginęło.

"West Star" Bałtyk
54°4714,0 N
017°4043,0 E
8 m

Duński statek West Star pod dowództwem kapitana Erika Olsena wyruszył w swój ostatni rejs w niedzielę 25 października 1971 roku. Płynął z Gdańska do Anglii z ładunkiem drewna. O godzinie 02:55 czasu środkowo europejskiego nadał „may day...” z powodu powiększającego się przechyłu. O godzinie ósmej rano, w piątek 30-go, po wielogodzinnej walce o uratowanie statku, kapitan Olsen ostatni opuścił pokład West Star.

"WILHELM GUSTLOFF" Bałtyk
55° 07' 29" N
17° 42' 13" E
47 m

Statek powstał w hamburskiej stoczni firmy Blohm und Voss w 1937. Wodowanie odbyło się przy udziale Adolfa Hitlera. Miał 208 m długości i wyporność ponad 25 tys. BRT. Rozwijał prędkość 15,5 węzła. Posiadał 221 kabin dwuosobowych oraz 239 kabin czteroosobowych. Przed II wojną światową niemiecki statek pasażerski, flagowy statek wycieczkowy floty organizacji nazistowskiej Kraft durch Freude (KdF). Nosił imię zabitego w 1936 członka NSDAP, Wilhelma Gustloffa. Podczas wojny przekształcony w okręt wojenny i włączony w skład Kriegsmarine służył jako okręt-baza okrętów podwodnych. 10 września 1939 Gustloff zmienił swoje przeznaczenie z pasażerskiego na statek szpitalny. Od 1940 roku statek stał się bazą szkoleniową dla załóg okrętów podwodnych II U-boot. Do 1945 cumował w Gdyni. W wyniku ofensywy sowieckiej i podczas wycofywania się Niemców z Polski statek jako okręt wojenny został użyty do ewakuacji niemieckiej ludności i żołnierzy z Gdyni przed nacierającymi wojskami radzieckimi. W swój ostatni rejs wyruszył 30 stycznia 1945. Przewoził tak ogromną liczbę ludzi, że potrzeba było pogłębić tor wodny - statek był przeciążony. Podczas tego rejsu, został trafiony trzema celnymi torpedami przez rosyjski okręt podwodny S-13 (dowódca - komandor ppor. Aleksander Marinesko) typu IX-bis. Po 63 minutach statek został zatopiony w rejonie na północ od Łeby. Niemieckie jednostki przybyłe na ratunek wydobyły z wody jedynie 838 żywych rozbitków. Według najnowszych badań niemieckich liczba ofiar mogła sięgnąć ponad 10 000 ludzi - była to prawdopodobnie największa tragedia morska w dziejach ludzkości.

Wrak Samolotu Bałtyk
54 53,9’ N
16 49,8’ E
n/z brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
Wrak "Wycięty" Bałtyk
54 57,33’ N
17 9,04’ E
n/z brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
"Zawisza Czarny" Bałtyk
54°40'42″N 18°34'06″E
8 m

Jacht zakupiony przez ZHP w 1934 roku w Danii. Był to drewniany szkuner szwedzkiej produkcji "Petrea", zbudowany w 1901 roku - żaglowiec, dostosowany do żeglugi podbiegunowej. Został zakupiony w całości ze składek społecznych, wyremontowany i przerobiony na statek szkolny systemem gospodarczym prawie w całości przez harcerzy i studentów, którzy również później na nim pływali. W czasie wojny, do 1943 r. używany przez Niemców jako "Schwarzer Husar", został przez nich w końcu porzucony i niszczał. Po odnalezieniu po wojnie, sprowadzony do Gdyni nie nadawał się już do remontu i w 1949 r. został odholowany i zatopiony na wodach Zatoki Puckiej.

Żaglowiec parowy Bałtyk
54 23,573’ N
15 52’ E
n/z brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu
pozostałości lasu Bałtyk
54 40,13’ N
17 3,25’ E
n/z brak danych - redakcja wypoczynet.pl prosi o pomoc w ich uzupełnieniu





© 2009-2014 Wypoczynet.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projektowanie stron internetowych netsites.pl
Opublikowane na stronach Wypoczynet.pl informacje oraz ceny nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.